Aquest agost ha estat marcat per diverses notícies d'alerta entre les quals destaquen els incendis (com el de l'Amazones), el temporal de la DANA,
i la listeriosi. Pocs sabíem què era aquesta última fins que va sonar l'alarma, un brot de listèria s'estenia per tot el territori i més enllà, amb casos registrats a Alemanya. El focus estava en la carn procedent de "La Mechá" propietat de l'empresa sevillana Magrudis. Més de 200 afectats, entre ells una trentena d'embarassades, i ja s'han registrat sis avortaments i tres morts. Una tragèdia per la qual l'empresa haurà de respondre.
Com reclamar si has estat intoxicat?
L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), està ajudant a tots als afectats a reclamar, ja que, segons afirmen, "tenen dret a ser indemnitzats pels danys soferts, tant personals com morals o materials".
Les principals vies per les quals podem fer-ho són:
Via de Consum: haurem de demanar el full de reclamació
de l'establiment on es va consumir o comprar el producte i, posteriorment, seguir el procediment a l'Oficina Municipal del Consumidor
que ens pertoqui, a la Conselleria de Sanitat
o al Departament d'Higiene i Seguretat Alimentària. Organitzacions com l'OCU o la plataforma FACUA
ens poden assessorar i guiar en tot el procés.
Via Penal: És un procediment lent i pot resultar costós però en casos com aquest és la via més apropiada, ja que s'aconsella presentar una denúncia conjunta.
Es tractaria de recollir totes les proves necessàries i acudir als jutjats a interposar una demanda al fabricant pels danys causats. En cas de no acceptar-se per via penal, es podria actuar per la civil encara que la pena fos més reduïda.
Què necessites per reclamar?
Per poder interposar una demanda o iniciar el procés de reclamació
d'una indemnització, caldrà que els afectats provin que han estat víctimes del producte en mal estat. Per això haurem de recopilar:
• Informe mèdic que acrediti la malaltia
• Justificant de compra o el tiquet que acrediti que vam consumir aquell aliment a algun establiment
• Full de reclamacions presentat a l'establiment on es va adquirir o consumir el producte
• Qualsevol document amb el qual puguem provar els danys soferts a causa de la intoxicació, no solament mèdics sinó també anul•lació de viatges, hores de treball, visites concertades... etc.
Assegurança de Responsabilitat Civil
Tots aquells professionals que ofereixen un servei o comercialitzen qualsevol mena de producte haurien de comptar amb una
assegurança de Responsabilitat Civil.
Això significa que estan coberts pels danys i perjudicis que els seus productes o serveis puguin causar als usuaris.
Si comercialitzes un producte, hi ha una assegurança de RC de Productes
que es fa càrrec de les conseqüències econòmiques que comporti reparar o indemnitzar pels danys causats pel producte en qüestió. Si ets un distribuïdor, pots contractar aquest tipus d'assegurança però no et cobrirà els possibles perjudicis que succeeixin durant la fabricació del producte.
Algunes cobertures són addicionals com la 'd'Unió i Mescla' que estén la Responsabilitat Civil als danys que pugui causar un altre producte al qual hagi estat incorporat el teu. Una altra molt útil és la de 'Retirada de Producte'
amb la qual l'assegurador assumeix les despeses de la retirada del producte defectuós sempre que respongui a una ordre de l'autoritat o per iniciativa de l'assegurat si pot demostrar que suposa un risc evident per la salut i la integritat de les persones.
Tenia assegurança 'La Mechá’?
En el cas concret del brot de listeriosis difós a través dels productes de 'La Mechá', propietat de 'Magrudis', ha transcendit als mitjans que l'empresa ja s'havia posat en contacte amb la seva asseguradora. Compten amb una assegurança de Responsabilitat Civil però es desconeix si estaven al dia del pagament de les primes. Tanmateix, l'Ajuntament de Sevilla va fer saber a FACUA que el propietari de l'empresa els havia dit que l'assegurança tan sols els cobria fins a 300.000 €.